MA, m/s till km/h

Jag såg att Peter Nyberg skrev om matematik i skolans värld. Peter ställde den rättmätiga frågan ”Varför tycker många att matematik är tråkigt?” 

Jag hävdar att svaret stavas konservatism. Konservativa lärare som använder sig av Percy Nilegårds devis ”management by fear”. Läraren håller kontrollen i klassrummet genom läxor, långa genomgångar och MA-boken. Det ska dessutom vara TYST i klassrummet. Detta gör att merparten av eleverna sitter på lektionerna och är rädda för att göra fel, osäkerheten som sprider sig i klassrummet kan man skära i med kniv, för man tänker ju inte ställa en fråga när man inte förstår, då ser ju alla att man inte förstår. Trots den lååååånga genomgången i början av lektionen.

Nu är det dags för oss MA-lärare att visa att matematik är ett roligt ämne, som kan vara vardagsnära. För jag är övertygad om att man behöver hitta matematiken i vardagen. Jag är den förste att erkänna att det inte är helt lätt, och ibland känns helt omöjligt. Men vi måste ju försöka! Eller hur?

Jag har en idé om en roligt sätt att lära sig medelhastighet och omvandling från m/s till km/h. Jag lägger ut den filen nästa vecka!

Peter Nybergs text/inlägg hittar ni här! 

Sköt om er!

 

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*