Par-prov och se provet 7 dagar innan provet

Nu har jag provat ett nytt sätt att ha prov. Jag delade ut provet till eleverna 7 dagar innan vi skulle ha prov. De fick dessutom arbeta två och två på provdagen, men alla skulle lämna in enskilda redovisningar. 

Anledningen till detta grepp är att jag är trött/less på att eleverna ska känna sig stressade över ett prov, och jag upplever att det går ut över elevernas inlärning. När eleverna fick provet blev det genast diskussioner/samtal om uppgifterna. Eleverna hade tre lektioner på sig att förbereda sig inför provet. Här kan finns pdf-filen på provet.

Lärandeprovet, åk 8

Vad tyckte eleverna om att se provet en vecka innan provtillfället?

”Man förstod var det var man lärde sig”

”Från början trodde jag det inte var en bra idé, men sen märkte jag att man lärde sig bättre och jag blev inte nervös”

Studerade du mer inför provet, när du visste frågorna innan?

”Ja, självklart. Vem skulle inte.”

”Ja, om jag inte hade sett provet hade jag bara tagit provet som det hade kommit. Och det hade nog inte gått så bra”.

Tror du att du har lärt dig mer på detta sätt att göra prov?

”Ja, man förstår vad provet handlar om. Nu känns det som om man faktiskt fattar, annars så känns det som om läraren ska sätta dit dig när du får ett prov”.

”jag har lärt mig mycket bättre och provet blev roligt att göra”

Sammanfattningsvis: Detta ska jag göra igen. Men nästa prov ska jag prova Daniel Barkers idé om att göra samma prov två gånger, här kan ni se Daniels tankar och idé!

2 kommentarer

Kommentarrubrik

Peter Nyberg

Peter Nyberg

Intressant upplägg och kul med den positiva responsen! När jag provade samma sak i SO för ett antal år sedan var man (framförallt kollegor och föräldrar) mer skeptiska. Tror det framförallt berodde på att man tänkte relativt betygssystem och inte såg möjligheten för alla att nå så långt som möjligt!

Svara

Kommentarrubrik

Maria Dahlin

Maria Dahlin

En strålande idé! Vi vill att eleverna ska lyckas, inte sätta dit dem......De ska få med sig kunskap för livet! Jag har gjort samma sak med mina elever på mellanstadiet. Jag vill att mina elever ska känna att de lyckas i skolan, det innebär att de engagerar sig och vill lära sig mer! Roligt att de fick arbeta två och två!

Svara

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*